Ta de äldres oro på allvar, Ewa Samuelsson!

Trots den rödgröna oppositionens vädjan om ytterligare information och analys kommer den moderatledda majoriteten i Stockholms stad att vid dagens sammanträde med kommunstyrelsen slutgiltigt fatta beslut om att omvandla och lägga ned samtliga servicehus för äldre.

Omvandlingen och nedläggningen av servicehusen sker nu med anledning av att majoriteten inför nya så kallade trygghetsboenden i Stockholm med mindre personal på plats. Socialdemokraterna i Stockholm är positiva till trygghetsboenden som ett komplement till Stockholms befintliga boendeformer för äldre men ställer sig starkt kritiska till att trygghetsboenden tillkommer på bekostnad av servicehusen. Stockholm behöver erbjuda mer mångfald för de äldre – inte mindre.

Vad ska hända med de tusentals äldre som bor i servicehusen idag: Hur många av de äldre vill bo kvar? Hur många vill och kan flytta till ett annat servicehus? Hur många vill och kan flytta till det nya trygghetsboendet? Hur många måste flytta till ett tyngre bemannat vård- och omsorgsboende? Och dessutom: vad kommer det att kosta den äldre att bo i trygghetsboendet? Inga av dessa frågor besvaras i majoritetens förslag till inrättande av trygghetsboende och nedläggning av servicehusen.

- Många äldre, närstående och personal i servicehusen har ringt mig och varit upprörda över vad som ska hända den närmaste tiden. På flera servicehus skrivs nu proteslistor och bildas anhörigföreningar för att uppmärksamma politiker och allmänhet om att det finns en starkt oro hos berörda kring vad som håller på att ske, säger Leif Rönngren.

För mer information, kontakta:

Leif Rönngren 070-756 90 07

Ulrika Borg Pressekreterare 076-12 29 308