Tomas Rudin (S): En reformerad bostadskö skulle ge fler chansen

Idag rapporterar Svenska dagsbladet om hur kötiden i Stockholms bostadskö fortsätter att öka. Den genomsnittliga kötiden ligger nu på 8 år. Socialdemokraterna i Stockholm menar att bristen på hyresrätter är ett av de största tillväxtproblemen för Stockholm idag.

– Stockholms lärosäten och företag är beroende av att kunna rekrytera arbetskraft, studenter och forskare från andra städer än Stockholm. Men för att Stockholm ska kunna vara en attraktiv plats att flytta till måste det vara enkelt att flytta hit. Att det krävs åtta år i bostadskön är givetvis ett stort hinder för alla som vill komma till vår stad, säger Tomas Rudin, oppositionsborgarråd (S).

Stockholmsmoderaterna lovade i valet 2010 att bygga 57 000 bostäder under mandatperioden. Sedan dess har byggnadstakten sjunkit och enligt Länsstyrelsen kommer 37 500 nya bostäder ha påbörjats i regionen 2014, det är nästan 20 000 färre än de Stockholmsmoderaterna lovade.

– Hitintills har Stockholmsmoderaterna systematiskt försämrat ungdomars möjligheter att få en bostad i Stockholm genom dålig nybyggnadstakt, dyr nyproduktion, i praktiken obefintlig leverans av studentbostäder och utförsäljning av allmännyttan, säger Tomas Rudin.

Sedan 1990 har antalet hyresettor i Stockholm stad minskat med drygt 30 0000. Samtidigt har efterfrågan på hyresettor ökat. För att komma tillrätta med situationen måste Stockholm stad agera på flera nivåer.

– Det är självklart att a och o är att det byggs mer, och fler små hyresrätter. Men parallellt med det vill vi reformera bostadsförmedlingen så att en bostadssökande både kan söka efter en egen lägenhet och efter en del i en större lägenhet. På så vis kan större lägenheter också bli möjliga alternativ för alla de som idag söker efter en etta. Det kommer också möjliggöra rimligare hyresnivåer, som kan passa våra unga och studenter, säger Tomas Rudin.

Socialdemokraterna i Stockholm föreslår i sin budget för 2013 en utökad satsning på bostadsbyggande, för att på ett par års sikt fördubbla takten i byggandet.

För mer information, kontakta:
Tomas Gustavsson

Taggar: