Utförsäljningarna undergräver de kommunala skolorna

Ikväll ska försäljningen av sju utbildningsfastigheter behandlas på kommunfullmäktige i Stockholms stad. Det kommunala skolfastighetsbolaget SISAB har redan förlorat stora hyresintäkter till följd av tidigare utförsäljningar och kommer nu att gå miste om ytterligare intäkter. Det riskerar att slå hårt mot de kommunala skolorna. Socialdemokraterna kräver att den grönblåa majoriteten upphör med utförsäljningarna.

Försäljningarna av stadens skolor och förskolor har hittills inneburit ett minskat driftnetto om mer än 67 miljoner kronor på årsbasis för SISAB. Bolaget har tvingats till besparingar på sju miljoner kronor bara i år som en direkt följd av de minskade hyresintäkterna. Samtidigt tar det tid och resurser från ordinarie verksamhet när bolaget måste administrera försäljningarna. Detta påverkar bolagets uppdrag att driva och utveckla befintliga fastigheter och i längden hotar det förmågan att klara av framtida utbyggnad av elevplatser.

Det är dessutom dyrt för skattebetalarna i Stockholm. Kommuninvest gav i april 2021 ut rapporten ”Att äga eller hyra sina verksamhetslokaler – hur ser kalkylerna ut i kommunsektorn”. Rapportens centrala slutsats är att det finns tydliga ekonomiska motiv för kommuner att själva äga verksamhetslokaler. Det blir helt enkelt billigare i längden.

– Utförsäljningarna måste upphöra. Vi vet att fler skolor och förskolor kommer att behöva byggas i Stockholm. Att i det läget göra sig av med viktig infrastruktur som behövs för att tillgodose det framtida behovet är både kortsiktigt och dyrt för stockholmarna. Det säger Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd i en kommentar.

– Den grönblåa majoritetens utförsäljningspolitik leder till minskade hyresintäkter och miljonbesparingar för det kommunala skolfastighetsbolaget SISAB. Det försämrar förutsättningarna att utveckla och underhålla befintliga fastigheter i ett läge där flera kommunala skolor är i behov av renoveringar och anpassningar. Stadens förmåga att klara av framtida utbyggnad av elevplatser hotas på sikt. Det säger Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd i en kommentar.

Bakgrund:

I Stockholms stad pågår en storskalig utförsäljning av kommunala skolor och förskolor till privata aktörer. Senast de uppmärksammade försäljningarna av före detta Tensta gymnasium till Hemsö och Gubbängens gymnasium till Internationella Engelska Skolan. Denna gång gäller det sju utbildningsfastigheter i Spånga, Årsta, Bromma, Hässelby, Västberga och Skärholmen. Därmed kommer den grönblåa majoriteten att ha sålt ut fler än 30 utbildningsfastigheter sedan valet 2018.

Presskontakt: Fredrik Ståhl, fredrik.stahl@stockholm.se, 076-122 92 23