Vad hände med 100 nya förskolor?

Idag rapporterar DN att mer än var fjärde förskoleavdelning är större än det mål om max 18 barn som stadsfullmäktige beslutat. Inför valet 2010 lovade Folkpartiet att 100 nya förskolor skulle byggas under mandatperioden. Enligt färska siffror från SISAB, bolaget som bygger och förvaltar stadens skolor och förskolor, ligger man långt ifrån att uppnå det målet – 28 stycken har byggts de senaste två åren om man även räknar in tillfälliga paviljonger.

- Folkpartiet i Stockholm misslyckas med att hålla barngrupperna på en rimlig nivå, och inget talar för att man kommer att uppfylla sitt vallöfte. Det här är riktigt problematiskt, Stockholms föräldrar måste kunna vara trygga med att barngrupperna inte är större än att personalen har tid att se och ta sig an varje barn i förskolan, kommenterar Karin Wanngård, oppositionsborgarråd för Socialdemokraterna.

- Det här är också ett hot mot stadens mål att få fler förskollärare till våra förskolor. Andelen anställda som är förskollärare i Stockholm ligger klart under riksgenomsnittet. Ska Stockholm kunna rekrytera fler förskollärare och höja kvaliteten i verksamheten måste vi kunna erbjuda bra villkor och bra arbetsmiljö, och där är barngruppernas storlek en viktig del, fortsätter Karin Wanngård.

Socialdemokraterna i Stockholm har i fullmäktige tidigare lagt förslag på hur den här situationen kan undvikas:

• Staden måste fästa större vikt vid att det ska finnas plats för förskolor när man beslutar om detaljplaner för nybyggda kvarter och stadsdelar.
  • Staden borde ställa krav vid större ombildningar av hyresrätter samt vid tillstånd för nybyggnation att man ska vara beredd att hyra ut lokaler för förskoleverksamhet.
  • Även privata förskolor ska behöva ta emot barn för att lösa barnomsorgsgarantin för att få ersättning från staden.

För mer information, kontakta:

Somar Al Naher

Tf pressekreterare