Vägra nedsmutsande kryssningsfartyg att anlägga Stockholm!

Enligt uppgifter i Svenska Dagbladet släpper flera kryssningsrederier ut orenat vatten, däribland avloppsvatten, i Östersjön, trots att möjlighet att ta emot smustigt vatten i hamn finns. Enligt Världsnaturfonden bidrar utsläppen årligen med 460 ton kväve och 150 ton fosfor som i sin tur bidrar till en redan kraftig övergödning av Östersjön.

- Vi tycker Stockholm stad ska ställa krav på rederierna att ta sitt miljöansvar och inte dumpa avloppsvatten rakt ut i havet. Stockholms hamnar har goda förutsättningar att ta emot smutsigt vatten och det är heller inte särskilt dyrt för rederierna.

- Det bästa vore om rederiföretagen frivilligt tog sitt ansvar. Många rederier som trafikerar Östersjön gör också det. Men för de rederier som inte tar sitt miljöansvar bör Stockholm överväga att vägra deras nedsmutsande fartyg att anlägga Stockholm Stads hamnanläggningar. På samma sätt som vi delar ut miljöpriser till företag som sköter sig bör Stockholm reagera också mot dem som missköter sig.

- Stockholm borde också arbeta gentemot andra Östersjöhamnar som inte erbjuder möjlighet att omhänderta smutsigt vatten att införa sådana möjligheter så ett "dumpingsförbud" blir verkningsfullt. Till detta har vi avsatt pengar för miljösamarbete i Östersjön från vår budget för 2008, avslutar Carin Jämtin.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199