Varannan socialsekreterare i Stockholm upplever att de inte hinner med sina arbetsuppgifter inom ramen för sin arbetstid

En unik undersökning som Socialdemokraterna i stadshuset låtit göra bland socialsekreterare och biståndshandläggare visar att det råder allvarliga brister inom socialtjänsten i staden. Av 185 svarande säger 51 procent att de inte hinner med sina arbetsuppgifter inom ramen för sin arbetstid. Flera uppger att arbetsbelastningen har ökat och att de har skett på bekostnad av arbetet och direktkontakten med klienterna.

Förutom bristen på god arbetsmiljö för de anställda riskerar den dåliga arbetsmiljön att även drabba klienterna.

– Tidsbristen gör att människor inte får den hjälp de behöver, säger oppositionsborgarrådet Roger Mogert (S).

I ett av svaren i undersökningen skriver en biståndshandläggare ”mer tid skulle minska risken för felaktiga bedömningar och felaktiga utbetalningar (som i slutändan drabbar klienten som ska återbetala)”.

”Ärendena som kommer in blir också allt mer komplicerade och i takt med andra verksamheter såsom skola och BUP skär ner blir pressen på socialtjänsten allt större”.

– Vi är oroliga över utvecklingen. Det är uppenbart att nedskärningarna i staden nu tar ut sin rätt, vilket på ett tydligt sätt framgår av svaren i rapporten, säger Roger Mogert (S).

Rapporten är bifogad i pressmeddelandet.

För mer information kontakta:

Anna Landsfjord

Taggar: