Wanngård / Rudin: Regeringens skatteöversyn kan vara ett steg i rätt riktning

Enligt Hem & hyra kommer regeringen att utreda villkoren på bostadsmarknaden i syfte att hitta nya skattedirektiv för bland annat hyresrätten. Med dagens skattesystem missgynnas hyresrätten som boendeform gentemot exempelvis bostadsrätten. En nybyggd hyresrätt kostar i genomsnitt 2000 kronor mer per månad än en nybyggd villa eller bostadsrätt, enligt Stockholms handelskammare och Hyresgästföreningen. Socialdemokraterna har länge drivit frågan om jämlika skatteregler för olika boendeformer, och oppositionsborgarråd Karin Wanngård (S) välkomnar beskedet från regeringen.

– Att Stockholm stad hör till de städer i landet med allra störst hyresrättsbrist är ingen nyhet, men den slår mot såväl Stockholms unga bostadssökande som mot vår framtida tillväxt, säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (S).

– Vi har länge efterfrågat en översyn av skattedirektiven på bostadsmarknaden och jag är glad ifall regeringen har lyssnat.  Nu är det viktigt att frågan inte dras i långbänk och att vi får neutrala skatteregler på bostadsmarknaden, säger Karin Wanngård.

Bostadsbristen och hyresrättsbristen debatteras ständigt i Stockholmspolitiken. Nya skattedirektiv skulle kunna underlätta för byggandet av nya hyresrätter, men det är långt ifrån tillräckligt för att komma tillrätta med bostadskrisen.

– Nya skattedirektiv är bra, men om vi ska ha en chans att komma ikapp krävs en förändring av politiken också på lokal nivå. Vi vet att unga stockholmare har svårt att ens ta sig in på bostadsmarknaden och vi vet att små hyresrätter är den bostadsform de efterfrågar och har råd med. Det är vår uppgift som politiker att ta det ansvaret och se till att det byggs små hyresrätter, säger Tomas Rudin, oppositionsborgarråd (S) och vice ordförande för stadsbyggnadsnämnden.

För mer information, kontakta:
Tomas Gustavsson

Taggar: