Wanngård (S) kräver garantier av Nordin (M) inför förändringar i bostadsbolagen

I går informerades ungefär 10 000 hushåll i de tre kommunala bostadsbolagen i Stockholms stad om att deras hem ska byta ägare. Bostadsbolagen kommer att byta bostäder med varandra för att samla bestånden geografisk.

– Sedan 2006 har stadshusalliansen minskat allmännyttan i Stockholms stad med 25 000 lägenheter. Det är inte konstigt att effektiviteten minskat när de sålt så mycket. Inför det här beslutet vill vi ha garantier från Sten Nordin och Moderaterna om att detta inte genomförs för att skapa möjlighet för framtida försäljningar. Kan Nordin garantera det? säger Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd i Stockholm.

Den moderatledda majoriteten brukar vid försäljningar av allmännyttan hävda att de vill skapa en större mångfald av bostadsföretag i ett område.

– Att det finns flera allmännyttiga bostadsbolag inom samma område skapar positiv konkurrens. De boende kan jämföra kvalitet på hyresvärdar med varandra och chansen för nybyggnation är större med flera intressenter, säger Karin Wanngård.

I vissa områden i Stockholms stad finns enbart enstaka hus kvar för respektive bolag.

– Vi har hela tiden varit beredda att föra dialog kring effektiviseringar i beståndet i de områden något bolag har ett mycket litet bestånd. Det är vi fortfarande. Däremot är det positivt att lägenheterna i bolagen är spridda över hela staden, säger Karin Wanngård.

För mer information, kontakta:
Tomas Gustavsson

Taggar: