Ytterligare ett sviket äldrelöfte

De borgerliga partierna lovade i samband med valet en s.k. boendegaranti; alla över en viss ålder skulle garanteras en plats i äldreboende om man så önskade. Nu Stockholm Stads juridiska avdelning utrett frågan och konstaterat att en boendegaranti för alla över en viss ålder inte är genomförbar utan en individuell biståndsbedömning. Därmed går det inte att införa någon generell garanti och de borgerliga tvingas bryta ännu ett vallöfte.

- Den moderatstyrda majoriteten lovade också att servicehusen skulle vara kvar. Nu planeras det för omstrukturering och avveckling, säger Leif Rönngren.

- Min slutsats är att de borgerliga partierna sa vad som helst för att bli valda och lovade allt från jobbgarantier till boendegarantier. Inga av dessa garantier har sen kunnat genomföras. Förmodligen visste de borgerliga redan innan valet att löftena var ogenomförbara. Det är cyniskt och ohederligt mot väljarna, säger Leif Rönngren.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199