Bättre vardag för föräldrar till barn med funktionsnedsättning kan nu bli verklighet

Socialutskottet kom idag överens om Socialdemokraternas förslag om förbättringar för barn och unga med funktionsnedsättning. På så sätt undviker de borgerliga partierna ännu ett nederlag i Riksdagen.

Regeringen har varit negativ till att starta en försöksverksamhet men regeringspartierna har nu gått med på saken sedan det visat sig att de kunde förlora frågan i riksdagen.
Det betyder att Socialutskottet idag 13 december kan konstatera att det råder enighet om att regeringen ska starta försöksverksamheten under nästa år.

Behovet av bättre samordning är väl känt och har påtalats av Socialdemokraterna under ett antal år. En undersökning för några år sedan från RBU (Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar) visade att föräldrar till barn med funktionsnedsättning i genomsnitt har kontakt med 17 olika personer och instanser kring sitt barns funktionsnedsättning och olika stödinsatser. Föräldrar och berörda offentliga aktörer uppger att det inte finns någon samordning av stödinsatserna till barn med funktionsnedsättning på ett sätt som underlättar för berörda familjer. Följden blir att samordningsansvaret ligger hos föräldrarna, vilket enligt Riksrevisionen påverkar deras möjligheter att delta i arbetslivet.

- Det här är ett stort steg framåt och kommer att underlätta livet betydligt för föräldrar till barn med funktionsnedsättning, som idag måste ägna oändligt med tid för att samordna olika myndighetskontakter. Enligt Riksrevisionen tar detta så mycket tid att dessa föräldrar får svårare än andra att hävda sig på arbetsmarknaden, säger Lennart Axelsson (S), ledamot i socialutskottet,

- Jag är mycket glad över att trycket i frågan blivit så starkt att regeringspartierna ändrat sig. Det kommer att betyda mycket för de berörda familjerna samtidigt som det är bra för samhället att stödet samordnas. Ingen tjänar på ett system som är så krångligt som dagens system har visat sig vara, säger Lena Hallengren (S), vice ordförande i socialutskottet.