En ny socialdemokratisk välfärdspolitik

Socialdemokraternas kongress enad om framtida välfärd med rättvisa och kvalitet

– Man säljer ut förskolor, vårdcentraler, skolor och hemtjänst för en spottstyver. Man ger privata företag dragningsrätt på offentliga resurser och ett väl fungerande system för läkemedel raseras. Man ger den som betalar ur egen ficka förtur till vård. Allt det här sker inte utifrån medborgarnas behov eller önskan utan av ideologiska skäl. Vi ska se till att vi har en välfärd utifrån medborgarnas behov, inte företagens.

Kongressen beslutade att kraven på kvalitet och insyn i välfärden ska skärpas. Alla offentligt finansierade verksamheter ska vara skyldiga att göra kvalitetsredovisningar, delta i öppna jämförelser och i nationella kvalitetsregister. – Det rör sig om en stor välfärdsreform. Medborgarna kommer att kunna se vad de har rätt att förvänta sig av välfärden, säger Ylva Johansson, föredragande i välfärdsfrågor. Idag kan skillnaderna i kvalitet vara väldigt stora i sjukvård, skolor, äldreomsorg och förskola. Och det finns stora skillnader i kvalitet i olika delar av landet. – Det blir ett lotteri om förskolan, vårdcentralen eller sjukhuset håller måttet. Därför vill kongressen säkra att skattefinansierade verksamheter har hög kvalitet, säger Ylva Johansson.
Socialdemokraterna fäster inte längre lika stor vikt vid om utföraren är offentlig eller privat. – Mångfald och valfrihet berikar, men kvaliteten på verksamheten måste vara likvärdig. Grundläggande i socialdemokratisk välfärdspolitik är att den enskildes behov ska styra. – Därför kan vi inte acceptera det vi nu ser - en välfärd alltmer styrd av företagens vilja att tjäna pengar. Välfärden finansieras av oss alla med skatter. Då ska vi alla också få del av en välfärd av hög kvalitet. Överskott behövs både i offentlig och privat verksamhet för att utveckla verksamheten. Frågan är hur överskotten används. Vår utgångspunkt är att skattepengar avsedda för välfärden ska användas för att höja kvaliteten i välfärden – inte till vinstuttag. Med stigande förväntningar bland medborgarna och en allt äldre befolkning kommer välfärden att behöva ökade resurser. Frågan är var de resurserna ska komma från. – Vi är övertygade om att det går att klara finansieringen med fler i arbete och fler år i arbete är, Borgerliga politiker säger att medborgarna kommer att tvingas betala vård och omsorg ur egen ficka. Det är en politik som ökar orättvisorna och vi socialdemokrater avvisar den bestämt. Dessutom utesluter vi inte skattehöjningar om de behövs för en rättvis välfärd av hög kvalitet, säger Ylva Johansson.

Allmänt • Det finns en klar koppling mellan arbetslinjen och välfärden. Med fler i arbete och fler år i arbete kan framtidens välfärd finansieras. • Kraven på kvalitet och insyn ska skärpas i alla skattefinansierade verksamheter. Alla utförare, oavsett driftsform, ska leva upp till tydliga kvalitetskriterier. Alla verksamheter ska vara skyldiga att göra kvalitetsredovisningar, delta i öppna jämförelser och i nationella kvalitetsregister som är tillgängliga för alla medborgare. • Samma regler för öppenhet och insyn som gäller i den offentligägda välfärden ska gälla också i den privatägda. Vården av barn och gamla och hanterandet av skattepengar får inte vara företagshemligheter.
• Valfrihet i välfärden är viktig. De alternativ medborgarna väljer mellan ska hålla samma höga kvalitet oavsett driftsform. Utföraren kan vara offentlig eller privat, men kvaliteten måste vara hög och likvärdig. • Privata ägare ska inte kunna ta ut vinster genom att göra avkall på kvaliteten. • En lag om investeringsskydd införs så att skattefinansierad verksamhet inte kan slumpas bort.
• Medborgarkontor Plus på prov i några kommuner gemensamt för stat, kommun och landsting. Det ger medborgarna en dörr in till alla offentliga finansierade verksamheter.

Sjukvård • Vårdpersonalens tid med patienterna ska öka genom mindre byråkrati och bättre organisation.
• Nationell kvalitetscertifiering för alla skattefinansierade vårdgivare ökar patientsäkerheten och ger medborgarna hög och likvärdig vård.
• Högre ambitioner för psykiatrin Det behövs en ambitionshöjning inom vården och ett utökat stöd för människor med psykisk sjukdom och psykiska funktionshinder.

Sjukförsäkring • En sjukförsäkring som ger bra inkomsttrygghet, är solidariskt finansierad och ett fungerande system för rehabilitering för att komma vidare till arbete.
• Sjukförsäkringen höjs så att de flesta får ut 870 procent av sin inkomst. • För att stärka arbetslinjen vill vi skapa långsiktiga spelregler tillsammans med parterna på arbetsmarknaden om socialförsäkringarnas framtida utformning. • Vid en prioritering går höjt tak före höjda ersättningsnivåer.

Äldre • Äldres erfarenheter ska bättre tas tillvara. o En erfarenhetsdelegation ska uppmärksamma hinder och komma med förslag som gör det lättare för äldre på arbetsmarknaden och motverkar diskriminering. Seniorjobb för personer över 60 år. o Ekonomisk stimulans för äldre som vill arbeta efter 65-år.
o Förbättringar i arbetslivet gör det möjligt för fler att orka arbeta till 65.
• Egenmakt o Brukarna ska kunna bestämma hur hemtjänsttimmar används. o Enklare servicetjänster i hemmet utan behovsprövning o Öka kompetens i äldreomsorgen med nationella kompetenskrav

Presskontakt: Peder Palmstierna, pressekreterare, 070-610 38 55