Från varannan damernas till tomma stolar?

På fredag 8 mars deltar Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin i ett frukostseminarium om kvinnor i svenska politiska församlingar.

Redan 1976 infördes ”varannan damernas” på de socialdemokratiska valsedlarna i Järfälla. Drivande bakom detta var bland andra socialdemokraten Ingela Thalén. Förändringen spred sig och sedan valet 1994 har det varit självklart att alla socialdemokratiska listor är varvade.

Men efter snart tjugo år är fullmäktigeförsamlingarna inte fullt ut representativa, vilket uppmärksammades nyligen i en rapport av SCB om unga kvinnors avhopp från kommunalpolitiken. Vad är det som gör att kvinnor i högre utsträckning än män lämnar politiken? Handlar det främst om att förändra de praktiska förutsättningarna eller finns det mer svåråtkomliga orsaker bakom avhoppen? Vad kan vi göra för att förändra detta framöver – krävs det beslut och reella förändringar? Och vilka goda exempel finns det att lära sig av?

Välkomna till ett samtal om representationens betydelse och politikens villkor.

Medverkande:

Carin Jämtin, Socialdemokraternas partisekreterare

Ingela Thalén, tidigare kommunalråd, statsråd och partisekreterare

Anna Nikula-Wikström, lokalpolitiker från Västerås

Richard Öhrvall, analytiker hos SCB

Moderator: Agneta Karlsson, vice vd Arenagruppen

Plats: Sveavägen 68.

Tid: Frukost serveras från 07.30, seminariet pågår mellan 08.00-09.00.

Anne Ekberg, pressekreterare