Gröna jobb i fokus för ny klimat- och energipolitik

Minskade utsläpp, effektivare energianvändning och investeringar i nya gröna jobb är i fokus när socialdemokraterna idag presenterar sina förslag till jobbkongressen.

Gröna jobb löper som en röd tråd genom partiets förslag till kongressen på klimat- och energiområdet. Klimatinvesteringsprogrammen som hittills minskat koldioxidutsläppen med två miljoner ton per år, ska utvecklas och komma projekt till del som erbjuder de mest klimatsmarta och energieffektiva lösningarna.

- Det har aldrig funnits en större möjlighet att ställa om till ett mer hållbart samhälle än idag. Vi har kunskapen, vi har tekniken, vi har resurserna och mer än någonsin finns den folkliga viljan, säger Lena Hallengren, som är huvudföredragande på jobbkongressen.

Socialdemokraterna ser stora möjligheter att skapa arbetstillfällen och stärka industrins konkurrenskraft genom investeringar i det svenska energisystemet. Visionen är att all svensk energi på sikt ska komma från förnybara källor. Därför vill partiet investera i utbyggnad av vind, våg, sol och biobränslen. Målet är att ha minst 30 TWh ny el från förnybara källor år 2010 - en fördubbling jämfört med idag.

- Energipolitiken är central både för miljön och den svenska konkurrenskraften. Den som investerar i klimatsmart uppvärmning eller i att minska energiförbrukningen ska få ekonomiskt stöd. Det ska löna sig att vara klimatsmart, säger Tomas Eneroth som är föredragande i energifrågorna på jobbkongressen.

Daniel Färm, pressekreterare, 070-650 12 09