Håkan Juholt kommenterar det finska riksdagsvalet

• Sannfinländarnas framgång främst på landsbygden är ett resultat av att människor söker enkla svar på svåra frågor och räds morgondagen. Nu gäller det för seriösa partier med bredare program att visa på mer framåtsyftande och moderna alternativ.

• Samtidigt gläds jag över att Socialdemokraterna, som nästan var uträknade tidigare i valrörelsen, gör ett mycket bättre valresultat än väntat. Det var också viktigt för mig att på plats i Helsingfors vara med och ge mitt stöd till SDP.

• En av anledningarna till att det trots allt gick bra för Socialdemokraterna i det här valet är att man verkligen har lyssnat på medborgarna. Finländarna vill inte ha ökade klyftor, och de vill att landets ekonomi ska skötas på ett ansvarsfullt sätt. Här har Socialdemokraterna – i större utsträckning än vi till en början vågade hoppas på – fått väljarnas förtroende.

• Socialdemokraterna har mycket framgångsrikt drivit en stenhård kampanj mot högerns förslag om platt skatt - något som skulle föra samhället mot ökade klyftor.

• Jag tycker också att Socialdemokraternas partiledare Jutta Urpilainen har gjort en formidabel insats, särskilt i TV-debatterna.

Presskontakt, Håkan Juholt: Ann Wolgers 070-252 26 59