Håkan Juholt kommenterar regeringens hantering av Saab-krisen

Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt kommenterar regeringens hantering av Saab-krisen och uppmanar regeringen att bjuda in till samtal om den svenska fordonsindustrins situation

Den internationella bilindustrin har varit och är fortsatt utsatt för en mycket hård press med en tuff konkurrenssituation. Detta har också haft effekter för den svenska fordonsindustrin, inte minst när det handlat om Saabs möjligheter att bedriva sin verksamhet. Krisen för Saab är inte bara ett problem för det enskilda företaget utan för hela den svenska fordonsindustrin. Om Saab går i konkurs skulle det få svåra konsekvenser för fordonsindustrin, som är en av Sveriges viktigaste industrier med många anställda, högt kunskapsinnehåll och som är mycket forskningsintensiv.

- Om våra företag ska konkurrera på den globala marknaden har regeringen ett ansvar att se till att det svenska näringslivet står rustat för framtida utmaningar. I det sammanhanget kan jag konstatera att andra länders regeringar varit betydligt mer aktiva än den svenska regeringen och försökt att hitta konstruktiva lösningar i samarbete med sin fordonsindustri. Regeringen saknar visioner för svensk industri och riskerar Sveriges framtida konkurrenskraft, säger Håkan Juholt.

-Vi socialdemokrater är som alltid redo att bidra till insatser och investeringar som ökar framtidsmöjligheterna för svensk fordonsindustri. Den hårda kritiken från IF Metall ger skäl för regeringen att ompröva sin passiva hållning till fordonsindustrins förutsättningar. Därför uppmanar vi regeringen att bjuda in till samtal om hur vi bäst kan agera för den svenska fordonsindustrins situation, avslutar Håkan Juholt.

Ann Wolgers, pressekreterare, Håkan Juholt: 070-252 26 59