Hur förverkligar vi det sociala protokollet?

Den 28 november arrangerar Socialdemokraterna och LO en hearing om hur det sociala protokollet i EU ska bli verklighet. Bland deltagarna finns representanter från politiken, akademin, fackförbund och arbetsgivare.

-     Vi Socialdemokrater vill att EU inför ett socialt protokoll som bättre skyddar de fackliga rättigheterna. Det är viktigt att diskutera hur vi kan ha behålla den fria förhandlingsrätten, konflikträtten och vår rätt att bibehålla den svenska modellen utan att den underordnas den fria rörligheten på den inre marknaden. Därför har vi tillsammans med LO tagit initiativ till en hearing där vi ta upp viktiga frågor om hur vi kan få en bättre balans mellan EU:s ekonomiska och sociala dimension, säger Marie Granlund S, vice ordförande i EU-nämnden.

Medverkande: Marie Granlund (S), vice ordförande i EU-nämnden, Torbjörn Johansson, avtalssekreterare LO, Ylva Johansson (S), vice ordförande i Arbetsmarknadsutskottet, Olle Ludvigsson (S), Europaparlamentariker, Ella Niia, Hotell och restaurang facket, Jens Hoffman, Dipart, Roland Ljungdell, Byggnads, Andreas Bücker, professor i arbetsrätt och EU-rätt vid universitetet i Wismar, Stein Evju, professor i arbetsrätt, Oslo universitet.

Moderator: Monika Arvidsson, utredningschef Arbetarrörelsens Tankesmedja.

När:           Onsdagen den 28 november, 10.00-15.00

Var:           Riksdagens Andrakammarsal, Riksplan

Vem:         Alla som är intresserade av frågan är välkomna att delta

Media är välkomna att delta. Anmälan skickas till ingela.nilsson@riksdagen.se senast den 27 november.

Presskontakt:

Ingela Nilsson, pressekreterare