Jämställdhetslöfte för regering och statsförvaltning

Om Socialdemokraterna bildar regering kommer regeringskansli och statsfövaltning att bli jämställda organisationer.
- Det finns inga hållbara ursäkter för det här slöseriet med kompetens. Så länge vi inte når jämställdhet så slösar vi bort hälften av alla genier och all kompetens, säger Stefan Löfven.

Socialdemokraternas löfte om jämställdhet mellan kvinnor och män på ledande poster gäller hela staten: ministerposter, statssekreterarposter och alla politiskt anställda i regeringskansliet. Det gäller även övriga chefstjänstemän i regeringskansliet samt tillsättningar i statliga myndigheter, bolag, ambassadörer, generalkonsuler och landshövdningar.

Socialdemokraterna har sedan tidigare gjort klart att man kommer att lagstifta om kvotering i privata bolagsstyrelser om inte avgörande förbättringar sker under nästa mandatperiod.

- Den vanligaste undanflykten är att det är svårt att rekrytera till bolagsstyrelser eftersom det är för få kvinnor på chefsposition i näringslivet. Men det är ingen ursäkt, det gör ju bara saken ännu värre. Kvinnor är generellt bättre utbildade än män i dag och det är självklart företagens eget ansvar att se till att ta tillvara deras kompetens och att öppna karriärvägar för kvinnor såväl som män, säger Stefan Löfven.

- Jag kommer att vara tuff mot näringslivet i den här frågan. Det är viktigt för kompetensen i företagen, för landets tillväxt och för klimatet i vårt samhälle. Ska politiken med trovärdighet kunna ställa krav på näringslivet måste vi börja med att leva som vi lär. Därför kommer jag om jag blir statsminister sätta upp mål för rekryteringen så att vi får ett jämställt regeringskansli och statsförvaltning, säger Stefan Löfven.