Jan Eliasson talade i Göteborg

Jan Eliassons första maj-tal i sin födelsestad Göteborg bjöd på en internationell utblick på temat att Sverige och världen hänger ihop.

- Mina vingar finns i nyfikenhet på världen. I önskan att upptäcka och påverka. I solidariteten med de fattiga och förtryckta. I strävan att göra livet bättre för kommande generationer.

Jan Eliasson kritiserade också den borgerliga alliansen och tog upp sitt kommande arbete i den socialdemokratiska rådslagsgruppen kring internationell politik.

- Jag saknade de internationella frågorna i valrörelsen förra året. Libanon-kriget rasade, Irak gick mot allt större förödelse och kaos och Iran-frågan befann sig i ett kritiskt läge.

- Men den borgerliga alliansen ville uppenbarligen inte utmana den socialdemokratiska utrikespolitiken. De skulle då avslöja sin egen splittring kring Sveriges anslutning till NATO, kring biståndets storlek och kring Irak-krigets bristande förankring i FN och folkrätten.

- Det var synd att det inte blev mer debatt om dessa frågor. Internationalism och utrikespolitik är en av socialdemokratins bästa grenar. Detta engagemang måste vi bygga på, när Margot Wallström och jag nu på Mona Sahlins initiativ och på partistyrelsens uppdrag skall stimulera den utrikespolitiska debatten och söka tydligare föra ut Sverige i världen, men också världen till Sverige. Detta arbete skall vara öppet, utåtriktat och bedrivas med lustfylld energi.

Fredrik Kornebäck, presschef, 070-246 65 03