Jan Larsson blir valledare för Socialdemokraterna

Idag har Socialdemokraterna presenterat sin nya valledare, Jan Larsson.

- Vi har bestämt oss. Vi ska vinna valet 2014. Jag är glad att idag kunna presentera Janne som vår valledare. Med rekryteringen av Janne lägger vi ytterligare en viktig byggsten på plats i lagbygget inför nästa års val. Han har gedigen erfarenhet och kompetens från såväl politik som näringsliv och kommer att leda vårt operativa valarbete med sikte på valseger 2014, säger Carin Jämtin, Socialdemokraternas partisekreterare.

Jan Larsson kommer närmast från en tjänst som kommunikationsdirektör på Nordea. Innan dess arbetade han som konsult på McKinsey & Company. Han har även 12 års erfarenhet från regeringskansliet, bland annat som statssekreterare och presschef i statsrådsberedningen åt dåvarande statsminister Göran Persson.

- Sverige är ett fantastiskt land. Men utmaningarna för framtiden växer. Samtidigt har vi en regering som går på sparlåga. Därför blir valen 2014 avgörande för Sverige. Jag är glad över att få denna möjlighet att bidra till att arbetslösheten kan bekämpas, de växande klyftorna motverkas, skolan förbättras och framtidsutmaningarna adresseras efter nästa val. Det ska bli oerhört spännande att tillsammans med alla tusentals medlemmar och sympatisörer få arbeta för att Socialdemokraterna bildar regering och Stefan Löfven blir Sveriges nästa statsminister, säger Jan Larsson.

Jan Larsson tillträder tjänsten som valledare i september.

Läs mer om Jan Larsson på www.socialdemokraterna.se/janlarsson

Presskontakt: