Kent Härstedt (S) till Sri Lanka

Socialdemokraternas biståndspolitiske talesman, riksdagsledamot Kent Härstedt, åker till Sri Lanka på onsdag eftermiddag på inbjudan av den lankesiska regeringen.

- Jag ser inbjudan som ett tecken på att de uppskattar mitt engagemang och nätverk som jag byggt upp på Sri Lanka under femton års tid, med både representanter för tamilerna och regeringssidan, säger Härstedt. Min förhoppning för framtiden är att Sri Lanka nu har en historisk chans att vända blad, men det kräver både vilja och styrka och starkt engagemang från det internationella samfundet. Här ingår att en process där påståenden om att det förekommit krigsförbrytelser måste utredas och de ansvariga ställas till svars.

Kent Härstedt deltar på tisdag morgon i ett möte med de socialdemokratiska biståndsministrarna/talespersonerna från ESP (Europeiska Socialdemokratiska partiet) och träffar dessutom Sri Lankas EU ambassadör Ravinatha P. Aryashiha i Brysell. Härstedt reser senare på tisdagen Colombo och anländer till Sri lanka på onsdag morgon. Han kan nås på sin mobil +46708673990. Kent Härstedt är också styrelseledamot för Palmecentret.

- Palmecentret har lång erfarenhet av att stödja omvandlingen av före detta militära gerillor till politiska partier. Främsta exempel är våra samarbeten med ANC i Sydafrika och GAM i Aceh. Det har gett erfarenheter som bör användas och därför känns det viktigt att finnas till hands för folket på Sri Lanka, säger Palmecentrets generalsekreterare Jens Orback.