Klampning ska sätta stopp för olagliga transporter

Från 1 mars blir det möjligt för polisen och tullen att låsa fast, klampa, de fordon som man misstänker bryter mot de lagar och regler som finns om transporter i Sverige.

Träffa Pia Nilsson, gruppledare för Socialdemokraterna i trafikutskottet i riksdagen, samt Christer Brus, VD Västerås Transportkonsult AB, och Anna Ryding från Transportarbetarförbundet.

Klampning är ett verktyg som Socialdemokraterna, polisen och Svensk åkerinäring efterfrågat. Det är ett tydligt steg mot en åkeribransch där skicklighet hos förare och åkerier sätt i centrum.

• Idag råder rena rama vilda västern inom branschen. Det finns exempel som visar att chaufförer lever under slavliknande förhållanden med dumpade löner och utan möjlighet till rast och vila.  Det här är helt oacceptabelt. Vi socialdemokrater vill ha en sund åkerinäring på lika villkor, där cabotagereglerna efterlevs och schyssta arbetsvillkor gäller, säger Pia Nilsson socialdemokratisk gruppledare i riksdagens trafikutskott.

Måndagen den 2 mars kan du träffa Pia Nilsson när hon besöker Västerås Transportkonsult AB.

Samtidigt kan du träffa Christer Brus, VD Västerås Transportkonsult AB, och Anna Ryding från Transportarbetarförbundet.

Adressen till Transportkonsult AB är Hällagatan 3 i Västerås och tiden är satt till 9.00.

För mer information:

Stefan Hell Fröding, pressekreterare