Konstitutionsutskottet kritiserar regeringen på flera punkter.

Behandlingen av riksdagsledamöternas anmälningar av regeringen till konstitutionsutskottet är nu klar. I fler ärenden än tidigare är konstitutionsutskottet kritiska till regeringen.

1. Regeringen har ingått ett folkrättsligt bindande avtal trots att regeringsbeslut saknas, dokumentation saknas, konsekvensanalyser saknas och publicering av avtalet saknas. På regeringskansliet finns inte ett spår av att det existerar. En sådan ordning kan vi inte under några omständigheter ha.

2. Sena interpellationssvar har länge varit ett problem som bara förvärras. Regeringens oförmåga att besvara interpellationer i rätt tid är givetvis djupt otillfredsställande.

3. Statsrådet Eskil Erlandsson hävdade hösten 2010 vid ett flertal tillfällen att han gett ett uppdrag åt jordbruksverket i samband med avslöjandet om vanvård av minkar. Nu hävdar han att något sådant uppdrag aldrig givits. Att ansvarigt statsråd under en lång tidsperiod och vid ett flertal tillfällen sprider en uppgift som han nu hävdar saknar grund är anmärkningsvärt.

4. När Filminstitutets VD pekade på svårigheterna att genomföra digitaliseringen av biografverksamheten skrev kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth (M) ett upprört brev till Filminstitutet där hon ifrågasatte VD:s agerande. Utskottet konstaterar nu att detta brev var olämpligt då det innebar ett försök till styrning av Filminstitutet av en enskild minister och dessutom kan uppfattas som ett försök att begränsa yttrandefriheten.

5. Konstitutionsutskottet har granskat regeringens förhandsprövning av nya public-servicetjänster och funnit att regeringen saknat stöd för sitt beslut att förhandsgranska tjänster utifrån dess marknadspåverkan. Detta borde funnits med i den proposition i ärendet som riksdagen behandlade 2009.

6. Kostnaderna för den nordiska snabbinsatsstyrkan Nordic Battle Group blev tre miljarder dyrare än vad regeringen förespeglat riksdagen. Regeringen har inte informerat om fördyringen i tillräckligt god tid och omfattning så att riksdagen kunnat vidta några åtgärder med anledning av den, vilket är djupt otillfredsställande. Det är också otillfredsställande att regeringen inte själv förmått skapa sig en fullständig bild av insatsens omfattning och kostnader utan att detta skett först i efterhand av Riksrevisionen.

Kontaktpersoner:

Ärende 1, 4 och 5: Helene Petersson, riksdagsledamot Tel. 070-260 76 10 Ärende 2: Sven-Erik Österberg, riksdagsledamot, Tel. 08-786 46 65 Ärende 3: Hans Ekström, riksdagsledamot, Tel. 070-518 16 03 Ärende 6: Phia Andersson, riksdagsledamot, Tel. 070-266 00 21

Alla ärenden: Per Lundström, politisk sekreterare Tel. 070-269 19 75, e-post per.lundstrom@riksdagen.se