Kulturministerns brev till Filminstitutet var olämpligt.

När Filminstitutets VD Bengt Toll pekade på svårigheterna att genomföra digitaliseringen av biografverksamheten blev kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth (M) upprörd. Hon skrev då ett brev till Filminstitutets ordförande där hon ifrågasatte Bengt Tolls agerande. Brevet var så formulerat att Berit Högman (S) anmälde det till konstitutionsutskottet.

- Jag har, med anledning av konstitutionsutskottets ställningstagande, själv skrivit ett brev till Filminstitutets ordförande och VD. I brevet tackar jag dem för att de står upp för yttrandefriheten och sitt uppdrag, att se till svensk films bästa, även om det inte behagar kulturministern, säger Berit Högman, ordförande i kulturutskottet (S).

Mer information: Per Lundström, politisk sekreterare Konstitutionsutskottet, mobil 070-269 19 75, per.lundstrom@riksdagen.se Ulla Rydbeck, politisk sekreterare Kulturutskottet, mobil 070-513 13 97, ulla.rydbeck@riksdagen.se

Brev till Filminstitutets ordförande Håkan Tidlund

Låt mig först slå fast att jag tycker att svensk film och därmed Filminstitutet fyller en central roll i vårt kulturliv och för vår yttrandefrihet. Det är därför för mig glädjande att Filminstitutet vågar stå upp både för goda villkor till svensk film och rätten att uttrycka sina åsikter. I höstas gjorde Filminstitutets tf VD Bengt Toll ett uttalande i ett radioprogram om villkoren för digitaliseringen av svensk biografverksamhet som väckte starkt negativa känslor hos kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth (M). Hennes affektion tog sig uttryck i ett brev där hon ifrågasatte både vad Bengt Toll sagt och det sätt på vilket han framfört sina åsikter.

Självklart ska en minister varken ifrågasätta någons rätt att uttrycka sina åsikter eller försöka styra Filminstitutet genom personliga brev. Bägge delar strider mot grundlagens bestämmelser och därför anmälde jag agerandet till konstitutionsutskottet för granskning. Granskningen är nu klar och jag kan meddela er att utskottets majoritet delar min uppfattning. Detta sätta att styra Filminstitutet och söka påverka dess anställda till självcensur var olämpligt.

Jag är mycket glad över detta, främst för yttrandefrihetens skull, men också för att Filminstitutets verksamhet är alltför viktig för att styras av annat än sakliga skäl. Tillfälliga känslostormar hos en ansvarig minister ska inte få genomslag i styrningen av institutet. Det är ett skäl så gott som något till varför vi i Sverige inte har ministerstyre utan en ordning där regeringen fattar kollektiva beslut.

Slutligen kommer jag med stort intresse att följa verksamheten, och styrningen av den, i Filminstitutet med stort intresse och utgår från att regeringen i fortsättningen låter sakskälen väga tyngre än enskilda ministrars känslor inför viktiga verksamhetsbeslut.

Jag önskar, kort sagt, Filminstitutet allt gott i sin viktiga verksamhet framöver.

Med vänliga hälsningar,

Berit Högman (S) Ordförande i Riksdagens kulturutskott