• Socialdemokraterna/

”Låt aldrig borgerligheten lägga beslag på frihetsbegreppet.” Det sade socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog i sitt första maj-tal i Örebro.

- Den tidigare moderatledaren Gösta Bohman beskrev det som att en fattig människa i Calcuttas rännsten är friare än många svenskar. - I dag styrs Sverige av den unga höger som då tillhörde Bohmans allra hetaste beundrare. Låt oss komma ihåg det och låt aldrig borgerligheten lägga beslag på frihetsbegreppet.

- För oss är frågan då: frihet för vem? Och till vad: en egen privat trädgårdsmästare eller en privat gräddfil till sjukvården? Marita Ulvskog påminde om att den svenska arbetarrörelsens historia är fylld av strider för individens frihet: - Det har handlat om rätten att rösta, rätten att organisera oss, rätten till vettiga arbetstider. Därför får vi aldrig huka i debatten om frihet.

Presskontakt: Fredrik Kornebäck, presschef 070-2466503