Lex Laval rivs upp – kollektivavtal ska gälla för alla som arbetar i Sverige

Lex Laval, som infördes i Sverige efter den uppmärksammade Lavaldomen, ska rivas upp. Det beslutade idag riksdagens arbetsmarknadsutskott. Utskottsmajoritetens beslut innebär ett tillkännagivande till regeringen om att en ny lavalutredning ska tillsättas med utgångspunkten att svenska kollektivavtal ska gälla för alla som arbetar i Sverige och att utstationerad arbetskraft ska kunna ges rättigheter i enlighet med svenska kollektivavtal. Arbetet ska ske skyndsamt och redovisas senast den 1 september 2012. Utskottsmajoriteten beslutade också att Sverige ska ratificera ILO – konvention 94. Där till blev det ännu ett tillkännagivande om behovet av initiativ på EU-nivå för att förändra delar av utstationeringsdirektivet.

- Det är givetvis positivt att människor och företag numera kan röra sig över nationsgränserna. Men den fria rörligheten får aldrig användas för social dumpning. Det måste återigen bli tillåtet att svenska kollektivavtal kan tillämpas på allt arbete i Sverige. Utredningens viktigaste uppdrag är att föreslå åtgärder för att garantera att alla som arbetar i Sverige omfattas av samma villkor – oavsett ursprungsland, säger Ylva Johansson.

Fakta: • Utredningens ska ge förslag på hur den s.k. bevisregeln i 5 a § utstationeringslagen kan ändras och tillämpas. I första hand bör detta ske så att det utstationerade företaget ska kunna förmås, om det inte är möjligt på annat sätt med stridsåtgärder, att bekräfta att villkoren tillämpas i ett avtal med en facklig organisation, ett s.k. bekräftelsavtal. I annat fall ska det ställas kvalitativa krav på det avtal som företaget utgår ifrån. Det ska inte räcka med individuella anställningsavtal eller ensidiga utfästelser från arbetsgivaren.

• Utredningen ska även ge förslag till hur försäkringsskydd ska kunna krävas för utstationerade arbetstagare. Försäkringar bör betraktas som en del av det skydd som ska garanteras beträffande säkerhet, hälsa och hygien på arbetsplatsen (utstationeringsdirektivet (96/71/EG) artikel 3 1. e). Det bör införas en bestämmelse i utstationeringslagen som klargör att det är tillåtet att genom stridsåtgärder förmå arbetsgivare att teckna försäkringar som TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) och TGL (Tjänstegrupplivförsäkring).

• Utredningen ska analysera vilka verkningsfulla åtgärder som bör vidtas för att säkerställa att företag som utstationerar arbetskraft i Sverige lämnar uppgifter om kollektivavtal t ex ett vitesförfarande. Utredningen ska också kartlägga fördelar och nackdelar med att ge Medlingsinstitutet, istället för Arbetsmiljöverket, ansvar för denna kartläggning.

• Att Sverige ratificerar ILO-94 innebär att man vid offentlig upphandling kan ställa sociala krav på sina leverantörer av varor och tjänster.

För mer information kontakta: Marie Martinsson, 070-545 18 25