LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin i 1:a majtal – En annan politik skulle göra skillnad.

– En ekonomisk tsunami går runt jorden och spolar bort jobb, trygghet och välfärd. De kommande åren kommer antalet sysselsatta att minska med tre hundra tusen personer. Arbetslösheten kommer att öka till 12 procent. Mot detta finns ingen enkel åtgärd. Vi kommer att drabbas. Det vore att ge falska löften att påstå något annat. Men vi är inte hjälplösa. Det går att minska skadorna. Det går att rädda dem som drabbas, det går att stödja företag att uthärda.

Inför ett större, tillfälligt rotavdrag för reparationer och ombyggnader av fastigheter. Det ger en snabb effekt. Hyresgästerna i miljonprogrammets bostäder ska inte behöva höra kraschandet av kackerlackor när de stiger upp ur sängen.

Öka de statliga bidragen till kommuner och landsting så att de inte behöver varsla om uppsägningar. De ger snabb effekt. Det värnar barnen i skola och förskola, det värnar de som är sjuka och de som är gamla.

Inför ett nytt system så att de anställda kan vara kvar i företagen med lön och få utbildning i grundläggande ämnen och i yrkeskunskap. Låt staten och företagen dela på kostnaden.

Genomför snarast ett kunskapslyft där arbetslösa kan få studera ett år med generöst studiestöd på a-kassenivå.

– Politik gör skillnad och det är skillnad mellan vår politik och högerns politik. Med vår politik tar vi oss gemensamt igenom den ekonomiska krisen och fördelar bördorna solidariskt. Med högerns förlängs och förvärras de ekonomiska problemen samtidigt som de hårdast drabbade får betala det högsta priset.

För mer information kontakta LOs pressinformation