Matilda Ernkrans S: Glädjande att EU ändrat strategi

Utvecklingen under klimattoppmötet i Durban går nu snabbt och det är in i det sista oklart vilket resultatet blir. Allt tyder dock på att mycket kommer att återstå när ländernas representanter åker hem. Nya förhandlingsmöten är inbokade nästa år. Matilda Ernkrans, ordförande i riksdagens miljöutskott och miljötalesperson för Socialdemokraterna, kommenterar FN:s klimatförhandlingar i Durban, Sydafrika:

– Att EU nu fem i tolv också skaffat sig en ny strategi och arbetat med att bygga upp relationen med utvecklingsländerna är glädjande. Om detta hade skett redan under det svenska ordförandeskapet 2009 när förhandlingarna hölls i Köpenhamn kanske vi hade hunnit längre idag.

Det var i går som EU, Afrika, de fattigaste länderna (Less developed countries, LDC) och ö-länderna gemensamt gick ut med en deklaration om att ett nytt bindande avtal borde tecknas med alla länder.

– Det som bildats är ett samarbete mellan de som vill framåt, a Coalition of the Willing har det kallats. 137 av de nästan 200 länderna är med – dock en mycket liten del av utsläppen men det politiska trycket på dem som är utanför ökar.

– Jag är dock kritisk till Sverige och miljöminister Lena Ek som jag uppfattar hotar att skada detta samarbete i och med att Sverige motsatt sig finansiella lösningar, där industriländerna via det som kallas Green Climate Found skulle hjälpa utvecklingsländerna med investeringar för att klara omställningen och för att motverka klimatförändringarnas effekter. Norge och Tyskland har spelat en mycket mer konstruktiv roll.

Presskontakt: Margareta Bernhardsson, pressekreterare 070-214 17 84