Med anledning av händelserna i Malmö

- Utvecklingen är mycket allvarlig. Regeringen måste förstå lägets allvar och bryta den passiva inställning man har, säger Morgan Johansson (S), ordförande i riksdagens justitieutskott.

- Vi kräver en rad åtgärder, bland annat en kraftsamling på nationell nivå för att bekämpa den organiserade brottsligheten. Dessutom vill vi se skärpta vapenlagar och att polisen får tillgång till hemlig teleavlyssning av dem som misstänks för grovt vapenbrott. Från regeringen har det inte kommit några konkreta initiativ för att skärpa vapenlagarna. Tullen måste också få ett skarpt uppdrag att förhindra vapensmuggling.

- Med anledning av det exceptionella läget har vi socialdemokrater begärt en debatt i riksdagen om våldsutvecklingen som hålls den 17 februari. Vi förväntar oss då svar från regeringen om vilka åtgärder som görs och planeras. Det är naturligtvis inte bra att oppositionen tvingas att driva regeringen framför sig i de här frågorna när läget ser ut som det gör. Det ett nationellt ansvar att bekämpa våldsutvecklingen och jag är beredd att samarbeta för att ge polisen bättre förutsättningar i kampen mot den grova brottsligheten, avslutar Morgan Johansson.

Anne Ekberg, pressekreterare