Mikael Damberg KU-anmäler näringsminister Annie Lööf

Med anledning av de senaste turerna i det statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation reses det ett antal frågor kring vilken insyn näringsministern skaffat sig och vilken kontroll näringsministern haft över bolagets affärer.

Inlandsinnovation AB startades av regeringen i december 2010. Totalt satsades två miljarder kronor för att förbättra finansieringssituationen för investeringar i norra Sveriges inland. Investeringar i näringslivet i norra Sveriges inland är viktiga för utvecklingen på landsbygden. Därför är det än mer angeläget att statliga medel ämnade för landsbygden används på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

Enligt en granskning gjord av tidningen Dagens Industri har Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson, Per Åsling, fått Inlandsinnovation att satsa skattepengar i flera företag som han själv har varit med och grundat.

Tidigare har det uppdagats att samma statliga riskkapitalfond, som styrs av den tidigare näringsministerns statssekreterare Leif Zetterberg, har investerat i flera bolag som grundats av eller har nära koppling till Per Åsling och andra ledande Centerpartister.

Det här är en härva som näringsminister Annie Lööf snarast måste reda ut genom att svara på följande frågor:

• Kände näringsministern till det som har hänt i Inlandsinnovation?
  • Om inte, har näringsministern vidtagit åtgärder för att underrätta sig om läget i Inlandsinnovation?
  • Vilka åtgärder tänker näringsministern nu vidta för att lägga upp alla kort på bordet?

Lyckas inte näringsministern bringa klarhet i ovanstående frågor tvingas Socialdemokraterna lämna in en anmälan om granskning av hennes tjänsteutövande till konstitutionsutskottet.

Mikael Damberg (S) gruppledare i riksdagen

Presskontakt: