Moderaternas slakt av yrkesutbildningar för vuxna hotar jobben och tillväxten i Stockholms län

För att motverka brist på arbetskraft med yrkesutbildning och för att nå de grupper som saknar gymnasiekompetens, eller har en gymnasial yrkesutbildning som behöver kompletteras, har staten infört ett statsbidrag för yrkesinriktad gymnasial vuxenutbildning. Vi socialdemokrater har välkomnat en sådan satsning, även om regeringens satsning har varit för kort och för liten.

-Vi socialdemokrater vänder oss starkt mot denna politik. I Stockholms län är det 100 miljoner kronor till 2 000 utbildningsplatser som nu försvinner, och det i ett läge när näringslivet är i stort behov av utbildad arbetskraft. Vi socialdemokrater vänder oss kraftigt emot denna politik. Om inte de människor som idag är arbetslösa kan ta de jobb som nu växer fram riskerar de hamna i långvarig arbetslöshet. Det kommer att kosta i fortsatta försörjningsstödsutbetalningar. Dessutom kommer arbetskraftsbrist leda till löneglidning och inflationstryck, något som samhällsekonomin tar skada av. Det drabbar oss alla i form av högre ränta och sämre konkurrensförsutsättningar, säger Mikael Damberg (S), ordförande för Socialdemokraterna i Stockholms län och utbildningspolitisk talesperson.

-Vi vet att väldigt många som genomgått utbildningen gått direkt till jobb och egen försörjning. Det är bra för många människor, för kommunerna och för Sverige. När moderaterna nu stryper hela ekonomin kring den yrkesinriktade vuxenutbildningen står vi som kommunledningar inför det omöjliga valet; skrota denna viktiga utbildning som ger människor jobb och egen försörjning eller ta pengar som annars skulle ha gått till utveckling av vården, omsorgen och skolan. Det valet vill vi inte göra. Vi kräver att stödet till yrkesutbildningen behålls!, säger Anders Johansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna kommun och ordförande för Socialdemokraternas i Stockholms läns kommunala grupp.

För mer information:

Jenny Engdahl Pressekreterare hos Mikael Damberg 070-363 25 55