Nya mål för utvecklingen av den kunskapsbaserade ekonomin

Partistyrelsen har idag har idag antagit förslag till beslut inför partiets förtroenderåd som hålls på Stockholms universitet den 3-4 december i år. Partistyrelsen föreslår att två nya mål för den ekonomiska politiken utarbetas. Målen syftar till att ytterligare utveckla och befästa den politik som slogs fast i partiets budgetmotion 2011; ”På väg mot den kunskapsbaserade ekonomin”.

• Att vid sidan av befintligt mål för offentligfinansiellt sparande se över möjligheten att utarbeta ett mål för de statliga investeringarna i reala tillgångar.

Arbetet med att i detalj utarbeta målen och tillhörande indikatorer ska redovisas senast i budgetmotionen 2012.

– Nu tar vi nästa steg för att utveckla vår ekonomiska politik. Att tydligt ta sikte på full sysselsättning är helt avgörande om vi ska klara välfärdens framtida finansiering. Vår idé om ett sysselsättningspolitiskt ramverk handlar ytterst om att hantera den utmaning som en kraftigt åldrande befolkning innebär, säger Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Tommy Waidelich.

– Sverige behöver mer av investeringar i vägar och järnvägar, inte minst för att klara det ökade behovet av arbetspendling i storstadsregionerna. Ett mål för statliga investeringar handlar om att öka långsiktigheten i den ekonomiska politiken. Det finns alltid en risk att investeringar som ger effekt först på sikt trängs undan till förmån för till exempel sänkta skatter, säger Tommy Waidelich.

För ytterligare information: Ann Wolgers, pressekreterare 070-252 26 59