Nytt partiprogram

Idag presenterar programkommissionen förslaget till ett nytt socialdemokratiskt partiprogram. Programmet kommer att behandlas på kongressen i Göteborg i april.

- Det är en speciell tid att skriva ett nytt socialdemokratisk program. Under lång tid har de socialdemokratiska idéerna varit tillbakapressade. Men nu har något hänt. Allt fler av samtidens utmaningar pekar i socialdemokratisk riktning, säger Lars Engqvist, programkommissionens huvudsekreterare.

- Vår tids stora utmaningar är globala. Oavsett om det handlar om klimat- eller finanskrisen eller om de växande klyftorna i världen, så ligger svaren i det gemensamma. Det går inte att lösa dem annat än tillsammans, på demokratisk väg, över nationsgränserna. De kan inte lämnas varken åt individen eller åt marknaden. Kort sagt: Det är tydligare än på mycket länge att svaren på framtidens utmaningar ligger hos socialdemokratin, avslutar Lars Engqvist.

Länk till partiprogrammet:

Erik Nises tel 072-239 55 79