Östros och Batjlan (s): Förbjud dåliga affärer i kommuner och landsting

Socialdemokraterna vill förbjuda kommuner och landsting att sälja offentlig egendom till underpris. Det beskedet ger idag Thomas Östros och Ilija Batjlan. Socialdemokraterna föreslår därför en ändring i kommunallagen. Den ska förhindra att kommuner och landsting säljer offentlig egendom till ett pris som understiger det marknadsmässiga.

- Vi måste vara varsamma med skattebetalarnas pengar. Vi socialdemokrater sätter ökade resurser till sjukvården före ideologiska utförsäljningar till underpris. Varje skattekrona ska gå till att kunna erbjuda vård efter behov med högsta kvalitet, säger Ilija Batljan, kandidat till finanslandstingsråd (s) i Stockholms läns landsting.

I budgetlagen finns idag en formulering som föreskriver att försäljning av statlig egendom ska ”genomföras affärsmässigt”. Det nya förslaget innebär att samma formulering införs i kommunallagen. I praktiken innebär det stopp för försäljningar av ex. förskola och hemtjänst till underpris, där syftet endast är att öka andelen privata utförare av offentligt finansierad verksamhet.

Det är redan idag förbjudet för kommuner att ge individuellt stöd till företag och privatpersoner. Lagstiftningen har dock varit för svag och har inte lyckats förhindra att borgerligt styrda kommuner och landsting gör dåliga affärer med offentlig egendom. Den nya lagstiftningen ska kallas Lex Tibble.

Bakgrund:

Novus har på uppdrag av socialdemokraterna låtit fråga 1 500 personer vad de anser om att sälja offentliga skolor och äldreboenden under marknadsvärdet. 79 procent anser att det är fel, 5 procent anser att det är rätt och 15 procent vet inte.

Presskontakt:

Dan Svanell hos Thomas Östros, 070-877 33 26