Pär Nuder talade i Landskrona och Malmö

Vart har socialliberalismen tagit vägen? Det var en fråga som Pär Nuder ställde när han i sitt första-maj tal bland annat gick till attack mot folkpartiets vägval i sitt förstamajtal i Landskrona och Malmö i dag.

- Folkpartiet var en gång det parti som befann sig längst till vänster i borgerligheten. De var garanten för att konservativa och nyliberala krafter inte fick övertaget inom borgerligheten. Under Lars Leijonborg och Jan Björklund – ni vet han Sveriges svar på Nicolas Sarcozy; hårdare tag, hårdare tag – har socialliberalismen fått stryka på foten.

- Och nu snurrar kompassnålen i huvudet på de kvarvarande folkpartisterna. Ska vi gå hit eller ska vi gå dit? Höger eller vänster? En ny partiledare si eller så?

- Men jag har lösningen på folkpartiets problem! Varför söka efter en ny folkpartiledare? Ni har ju redan en: Han heter Fredrik Reinfeldt. Han har ju redan tagit över halva folkpartiet, så han kan väl ta över resten också.

- Och ni folkpartister som är socialliberaler och som tycker det är jobbigt med Reinfeldt som folkpartiledare och Björklund som en slags vice folkpartiledare – ni är välkomna till socialdemokratin!

Fredrik Kornebäck, presschef, 070-246 65 03