Polisdebatt i riksdagen – Regeringen förhalar polisutbildningen.

I en extrainsatt debatt i riksdagen under förmiddagen debatterades polisen.

- Nu är det hög tid för regeringen att agera. Viktiga utredningar blir liggande på departementet flera år utan att det händer något. Det kan inte fortsätta vara så att vi som opposition måste driva på regeringen i fråga efter fråga. Polisen är värd en aktiv regering som utvecklar verksamheten, säger Morgan Johansson (S), ordförande i Justitieutskottet.

Två viktiga frågor som vi Socialdemokrater lyfte i debatten var:

Ny polisutbildning

En av de viktigaste frågorna är att polisen får en modern polisutbildning. För fyra år sedan kom en utredning om en ny polisutbildning, sedan dess har det varit helt tyst. Vi vill att förslaget om en 3-årig utbildning knuten till högskolan förverkligas. Det skapar bättre förutsättningar för forskning och bidrar till ett mera professionaliserat polisarbete. En sådan reform har efterlysts länge hos polisförbundet och har även stort stöd hos professionen.

- Det är mycket oroande att alliansens företrädare Johan Linander (C) uttalade att polisutbildningsfrågan borde skjutas ytterligare flera år på framtiden. Justitieminister Ask vägrade ge besked i frågan, säger Morgan Johansson.

Ökad kameraövervakning på mycket brottsutsatta platser

Idag är lagstiftningen oklar om var man får kameraövervaka. T.ex stoppades kameraövervakningen på brottsutsatta Sevedsplan i Malmö tidigare i år. Vi vill se att det ges bättre möjligheter till kameraövervakning vid mycket brottsutsatta platser. Kameraövervakning ökar tryggheten och minskar brotten. För snart tre år sedan kom det en utredning om ny lagstiftning på området. Men inte heller här har det hänt något.

Presskontakt:

Ingela Nilsson, pressekreterare