Pressmeddelande: Rundabordssamtal om idrottspolitik

Socialdemokraterna bjöd idag in till ett rundabordssamtal i Sveriges Riksdag om idrottspolitiken. Socialdemokraterna börjar nu arbetet med ett idrottspolitiskt program och bjuder därför in flera idrottsförbund till samtal om den framtiden. Sveriges idrottsminister, Gabriel Wikström, (S), medverkade tillsammans med
(S)-ledamöter i riksdagens kulturutskott.

Under samtalet diskuterades frågeställningar som: idrottens roll i framtiden, utmaningar för allas möjlighet att delta i idrott, samt förväntningar på staten, regioner och kommuner.

Socialdemokraterna investerar i föreningsidrotten. Stödet till idrotten ökar bland annat med 133 miljoner kronor 2016 för insatser främst inom barn- och ungdomsidrotten. Stödet ökar sedan med 144 miljoner kronor 2017 och med 163 miljoner kronor per år fr.o.m. 2018. Därutöver ökar stödet med 64 miljoner kronor 2016 för etablering av nyanlända. För samma ändamål avsätts 64 miljoner kronor per år fr.o.m. 2017. Det är några av de satsningar som görs.

-          Idrottens betydelse för folkhälsan är en viktig utmaning att samtala kring, och här hoppas jag att idrottsrörelsen vill vara med och ta ansvar, säger idrottsminister Gabriel Wikström, (S).

-          Fler barn och ungdomar ska ha möjlighet att idrotta. Nu tar vi fram resurserna och idéerna för framtiden, det känns bra, säger Peter Johnsson, (S), ansvarig för idrottsfrågorna i Kulturutskottets (s)-grupp.

-          Föreningsidrotten får människor att mötas. Vi ska främja en bred idrottsrörelse där avgifter och kostnader kan hållas låga och verksamheterna är öppna för alla barn, oavsett bakgrund och hemförhållanden, säger Gunilla Carlsson, (S), vice ordförande i Kulturutskottet.

Kontakt och frågor:

Mia Nikali, politisk sekreterare, (S): Tfn: 070-654 14 60, mia.nikali@riksdagen.se

Pressfrågor: Roger Syrén, pressekreterare, (S): 070-362 37 48.

Taggar: