(S): Miljöministern måste engagera sig för att stoppa jakten på olja i Arktis

Matilda Ernkrans (S), ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott , är djupt oroad över de planer som det brittiska oljebolaget BP och det ryska oljebolaget Rosneft har för utvinning av gas och olja ur den känsliga havsmiljön i Norra ishavet. De senaste årens klimatförändringar har fått den arktiska isen att smälta och flera oljebolag ser nu sin chans att utvinna olja i de områden som tidigare har varit skyddade av isen.

- I stället för att gå före och visa på problemen med att Arktis smälter - temperaturhöjningen går betydligt fortare där än beräknat - väljer statsråden att hålla god min och inte bråka. Det är tråkigt, speciellt som Sverige i år blir ordförande i Arktiska rådet och därmed har alla möjligheter att uppmärksamma omvärlden och påverka, anser Ernkrans.

- Det är också problematiskt att svenska Sjöfartsverket hyr ut sina isbrytare till oljeindustrin. Senast i somras jobbade fartyget Oden med oljeletning i Arktis.

Matilda Ernkrans kommer idag att fråga ansvarig minister om regeringens ageranden gällande detta på Riksdagens frågestund.

För mer information:

Jenny Engdahl Pressekreterare 070-363 25 55