S föreslår utskottsinitiativ i huliganfrågan

När Riksdagens Justitieutskott sammanträder på tisdag, så kommer socialdemokraterna att föreslå ett utskottsinitiativ för att få regeringen att införa en s k anmälningsplikt för kända våldsverkare i samband med idrottsevenemang.

- En ny lag brådskar. Det är bara i början av säsongen, och redan nu har det inträffat två allvarliga incidenter. Både domare och spelare har attackerats på olika sätt och matcher har fått brytas.

Det finns en stor majoritet i riksdagen för att införa anmälningsplikt. Förutom socialdemokraterna så har Centern, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet uttalat sig för en sådan lag.

- Vi kommer på tisdag att föreslå utskottet att Riksdagen ska kräva att regeringen skyndsamt bereder frågan om anmälningsplikt och återkommer till riksdagen med ett sådant förslag. Vi vill helst se ett förslag på Riksdagens bord under hösten. Då skulle fotbollsklubbarna ges möjlighet att på ett verkningsfullt sätt stävja våldet redan från och med nästa säsong. Vi utgår ifrån att de partier som sagt sig vilja ha anmälningsplikt stödjer vårt förslag, avslutar Kerstin Haglö.

Kontakt: Kerstin Haglö (S), ordförande i Justitieutskottet Mobil: 070-276 22 96

Fredrik Persson, pressekreterare för Socialdemokraterna i Riksdagen Mobil:072-206 34 45