S formar ny bostadspolitik

Idag träffas ledamöter för den nyinrättade bostadspolitiska grupp som ska presentera en ny socialdemokratisk bostadspolitiskrapport i augusti 2008. Gruppen inrättas gemensamt mellan de två rådslagsgrupperna välfärd och klimat. Carina Moberg, som ska leda gruppen, och Jytte Guteland, ledamot i gruppen och SSU-ordförande, vill båda fokusera på att göra redan befintliga bostadsområden mer attraktiva.

- För att lyckas måste hyresrätten uppvärderas och slakten av allmännyttan stoppas. Kommunerna måste också tillåtas att ta sitt bostadspolitiska ansvar. Den svenska allmännyttan är garanten för att det ska gå att uppnå något som kan kallas rättvisa på bostadsmarknaden. Vi måste också hitta lösningar på hur vi skapar attraktiva bostadsområden i det redan befintliga beståndet och hur vi lyckas med samhällsplaneringen för framtiden. Bostaden, skolan, servicen, trafikdragningar och miljöfrågorna måste samverka om vi ska lyckas - det är en oerhört stor utmaning, säger Carina Moberg.

- Bostaden är för många en försäkring för framtiden. Att bostaden inte förlorar i värde om du haft möjlighet att köpa en bostad betyder allt för vanliga familjer som gjort sin största investering i sitt liv. Det måste vi också förhålla oss till, säger Carina Moberg.

- Vi SSUare vill ha en social, ambitiös och idérik bostadspolitik. Det är därför bra att Socialdemokraterna har lyft SSUs krav att miljardsatsa i miljonprogrammen. Nu är det dags att fylla den satsningen med innehåll. Vi kommer bland annat att kräva fler mötesplatser, affärer och arbetsplatser i miljonprogrammen, säger Jytte Guteland ordförande SSU.

Kontaktuppgifter: Carina Moberg Ordförande i Civilutskottet mobil: 070-530 42 25

SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson mobil: 073- 519 01 07