S kommentarer till Trafikverkets nationella plan

Trafikverket lämnade idag över sitt förslag till nationell plan för utveckling av transportsystemet 2014-2025. Anders Ygeman, ordförande i riksdagens trafikutskott kommenterar planen:

– Trafikverkets plan för infrastrukturen klarar inte jobben och klimatet. Huvudskälet till det är att regeringen skjutit till för lite pengar. Vi socialdemokrater vill öka nyinvesteringarna i infrastruktur med 50 procent jämfört med regeringen och föreslår 46 miljarder mer än regeringen, säger Anders Ygeman

– Enligt Trafikverket kommer järnvägen fortsätta att försämras. Efter 7 år med borgerlig regering har järnvägen fortfarande det värsta framför sig. Den försämrade järnvägstrafiken drabbar främst de företag som är beroende av järnvägen för sin export och alla de hundratusentals människor som är beroende av järnvägen för att komma till jobbet, säger Ygeman.

– I dag har vi ett läge då Sverige har n åtta procents arbetslöshet samtidigt som många företag har svårt att rekrytera kvalificerad arbetskraft. Genomtänkta investeringar i infrastruktur framstår som angelägna både för att höja sysselsättningen och skapa förutsättningar för bättre arbetspendling och industrins godstransporter, säger Anders Ygeman.

– Det är positivt att Trafikverket nu återigen tar ställning för utbyggnad av höghastighetsbanor. Det som finansministern för mindre än ett år sedan kallade för ”science fiction” föreslås nu byggas och höghastighetstågsutbyggnaden av stambanorna beräknas dessutom kosta 20-40 miljarder mindre än det alternativ Borg och partiledarna förespråkade för ett år sedan, säger Ygeman.

– Regeringens femdubbling av banavgifterna för järnväg kommer leda till att gods flyttas från järnväg till väg och ytterligare förvärra trängseln på våra vägar,och öka klimatutsläppen från trafiken, säger Anders Ygeman.

Presskontakt: Håkan Gestrin, 072-522 12 36

Taggar: