S-kongressen: Kulturfrågorna ska prioriteras – ökad tillgänglighet i fokus

Sverige ska vara en kulturnation i världsklass. Fokus i en modern kulturpolitik ska ligga på att öka tillgängligheten till musik, film, konst, utställningar och annan kultur. Därför behövs breda satsningar på alltifrån kulturskola och nya distributionskanaler till Nationalmuseum och ideella arrangörer och utövare. Det beslutade den socialdemokratiska partikongressen i Stockholm i dag.

- Inget barn ska behöva avstå från att lära sig att spela ett instrument, måla, spela teater eller dansa på grund av att avgifterna är för höga, säger Socialdemokraternas kulturtalesman Leif Pagrotsky.

Pagrotsky presenterade på kongressen även flera nya kulturpolitiska satsningar: • 25 miljoner kronor per år för att utveckla verksamheten i musik- och kulturskolor i kommuner med låga avgifter.
• 25 miljoner kronor per år i en satsning på seniorkultur, för att stimulera till ambitionshöjning i tillgången på kultur på äldreboenden runt om i landet.
• Ett nytt, förstärkt kulturpolitiskt mål: att kulturpolitiken tydligare måste bidra till att överbrygga de stora skillnader som finns mellan stad och land, gamla och unga, hög- och låginkomsttagare, teknikkunniga och andra – i såväl möjligheter att utöva som tillgång.

Kongressen beslutade också att de kreativa näringarna ska stimuleras och att kulturarvet ska värnas och tillgängliggöras för fler. Genom att bättre använda modern teknik kan museerna, Operan och andra sprida sina verk till en mycket bred publik, exempelvis genom virtuella visningar och digitalbio.

Socialdemokraterna tar starkt avstånd från dem som anser att det rent principiellt ska vara tillåtet att ladda ned upphovsrättsskyddat material utan att den som har skapat filmen, musiken eller boken får betalt. Samtidigt ska partiet nu driva ökade möjligheter för fler att kunna ta del av musik, film och annan kultur genom modern teknik utan att integritetsskyddet urholkas.

– Framtiden ligger i att kulturskaparna och deras branscher tillsammans med bredbandsbolag och nya entreprenörer utvecklar fler nya nättjänster som ökar tillgängligheten till musik och film på ett lagligt sätt. Det gäller att nu inte tappa fart eller fastna i IPRED-diskussionen, säger Pagrotsky.

Viktiga beslut på kulturområdet: • Prioritera kultursatsningar både i kommuner, regioner och staten.
• Motverka allt för skilda och höga avgifter till musik- och kulturskolan.
• IPRED bör förändras så att rättssäkerheten och integritetsskyddet stärks, samtidigt som upphovsrätten värnas och kulturskaparnas rätt att kräva ersättning för sina verk garanteras • En upphovsrättskommission för att belysa frågor om upphovsrätt, fildelning, teknisk utveckling och integritet ska inrättas.
• En integritetsombudsman ska inrättas.

Presskontakt: Daniel Färm, pressekreterare, 070-650 12 09