S valspurtar ända in i kaklet: ska nå 1 miljon väljare

Socialdemokraterna kommer i år för första gången att kampanja för att få väljare att gå och rösta ända in i det sista. Målet är att nå en miljon väljare de sista dagarna.

Vi vet att många bestämmer sig först de sista dagarna. Det är inte förrän då många tar ställning till om de över huvud taget ska rösta, men även till vilket parti de lägger sin röst på. Det bästa sättet att helga demokratin är att arbeta hårt in i det sista för att få så många som möjligt att rösta, säger Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan.

För att klara av att nå målet om en miljon väljarkontakter de sista fyra dagarna presenterade Ulvskog och Baylan en lista med insatser som görs under de sista dagarna i valkampanjen: • I princip samtliga riksdagsledamöter, kommunal- och landstingsråd, ombudsmän och anställda på partikanslierna är ute och träffar väljare. • En mängd aktiviteter och uppmaningar via webben och sociala medier för att få fler att rösta: ny toppbanner på socialdemokraterna.se, actioncenter med tips om hur man kan bidra/själv delta i slutspurten, o s v. • Elektroniskt nyhetsbrev från Mona Sahlin och toppkandidaterna till 37 000 mottagare med uppmaningen att alla i partiet hjälps åt för att nå en miljon väljarkontakter.
• 478 000 direktbrev till förstagångsväljare och barnfamiljer i storstäderna • 83 turnédagar med 27 företrädare • Med hjälp av 500 events samordnade via sajten Mitt S, ska partiet knacka 16 000 dörrar och ringa 10 000 samtal • Bemannade valstugor i hela landet • 22 st valcenter i de större städerna • Särskild SL-satsning: Uppmana så många som möjligt av de 700 000 som varje dag reser med SL i Stockholmsregionen att rösta genom en klimatkampanj på världsmiljödagen den 5 juni. • Ringa till och knacka 10 000 väljare i Göteborgsområdet.
• Information och tips till socialdemokratiska och andra progressiva bloggare • Uppmaningar via de i partiet som Twittrar • Erbjudande om valskjuts på valdagen • Aktiviteter i samband med Bruce Springsteens konsert på Stockholm Stadion, bland annat kampanjbussar med Brucemusik. • Samordnad utdelning av 40 000 ekologiska äpplen med påklistrad röstuppmaning ”Rösta klimatsmart idag” i Stockholm: 200 valarbetare möter väljare på väg till jobbet vid stora kommunikationscentra runt om i Stockholms län.
• Aktiviteter och röstuppmaningar i samband med Nationaldagsfiranden den 6 juni runt om i landet • Särskild insats utanför och inne på arenan vid VM-kvalmatchen Sverige-Danmark på Råsunda lördag 6 juni: delar ut 2000 t-shirts med budskapet "Gå och rösta!" samt en ny folder om "Matchen" mellan höger och vänster (5 000 ex), banderoll, affischer med mera. Mona Sahlin, Tomas Bodström med fler går på matchen. • 37 000 SMS skickas från Mona Sahlin på valdagen söndag 7 juni till samtliga supportrar. (Flera LO-förbund skickar sms till sina medlemmar om att rösta.) • Dörrknackning i områden med lågt valdeltagande och erbjuda valskjuts på valdagen. • Utdelning av "Gå och rösta"-material i köpcentra med mera på valdagen.

För mer information kontakta Daniel Färm, pressekreterare, 070-650 12 09