S vill ha ny blocköverskridande överenskommelse om energipolitiken

Passivitet och kortsiktighet i den ensidiga borgerliga energikompromissen bidrar nu till chockhöjda elpriser. Därför uppmanar Socialdemokraterna regeringen att bjuda in till förnyade samtal om energipolitiken, med målet om en blocköverskridande överenskommelse.

- Beskedet från såväl kraftbolagen som industrin är tydligt: den ensidiga borgerliga energiuppgörelsen ger ingen grund för långsiktiga investeringar. De kräver en blocköverskridande överenskommelse. Nu är det upp till politiken att göra sitt yttersta för att leverera detta, säger Lars Johansson.

- Nu behöver regeringen lägga prestigen åt sidan. Vi måste tillsammans finna långsiktigt hållbara villkor för elförsöjning, stabila elpriser och energiomställning. Dagens läge - med en ensidig borgerliga uppgörelse - lägger en död hand över hela energipolitiken. Det drabbar alla: oavsett om man - som Folkpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna - vill bygga ut kärnkraften kraftigt, eller om man som många av oss andra vill investera mer kraftfullt i förnybara energikällor med fokus på en trygg och långsiktigt hållbar elförsöjning. Mycket har hänt sedan förhandlingarna om en bred, blocköverskridande överenskommelse om energipolitiken strandade för snart två år sedan. Vi är beredda att ta ansvar för både jobben, hushållen och miljön. Nu behövs en ny Saltsjöbadsanda kring energin, säger Lars Johansson.

Daniel Färm pressekreterare Socialdemokraterna i riksdagen 070-650 12 09 daniel.farm@riksdagen.se