Så ska fler idrotta – nytt idrottspolitiskt program

Socialdemokraterna presenterar nu ett nytt idrottspolitiskt program ”Fler i rörelse”. Programmet består av 40 åtgärder för att inkludera fler i idrotten men även för att bekämpa dopning, matchfixning och huliganism. Programmet kommer också att presenteras på ett seminarium i riksdagen den 23 november.

Programmet har tagits fram av en arbetsgrupp i dialog med idrottsrörelsen och är antaget av Socialdemokraternas partistyrelse. Programmet ska utgöra riktlinjerna för partiets politik nationellt, regionalt och kommunalt.

-          Alla barn och unga ska kunna få möjlighet att idrotta på lika villkor, oavsett föräldrarnas inkomst, eller om du är kille eller tjej. Så är det inte alltid idag. Därför vill vi Socialdemokrater utveckla en politik så att fler barn i en trygg miljö får träna och tävla, säger Gabriel Wikström (S), idrottsminister.

-          Vi vill utveckla den svenska modellen där alla ska ha möjlighet att idrotta. Det vill vi göra i nära samarbete med Riksidrottsförbundet och hela idrottsrörelsen. Tillsammans med att regeringen nu ökar anslagen till föreningslivet, kan vi göra det möjligt, säger Gunilla Carlsson (S), vice ordförande i kulturutskottet och talesperson för kultur-och fritidsfrågor.

Seminarium om det idrottspolitiska programmet hålls i riksdagen, Stockholm den 23 november, klockan 13:30-15:00.

Deltar gör Gabriel Wikström (S), idrottsminister, Tomas Eriksson, ledamot i riksidrottsförbundets styrelse, Emilia Bjuggren (S), idrottsborgarråd i Stockholm, Peter Johnsson, ledamot kulturutskottet och medlem i programmets arbetsgrupp. Samtalet leds av Gunilla Carlsson (S), vice ordförande i kulturutskottet.

Anmälan till seminariet sker via presskontakt.

Kontakt:

Signhild Petrén, pressekreterare 070-636 50 74

Ur programmet:

• Att kommuner och regioner ger ungdomar möjlighet att utbilda sig och sommarjobba som idrottsledare.
  • Idrottsrörelsen ska konsekvent hålla nere avgifterna. Offentliga anslag ska vara på en nivå som möjliggör för alla barn och unga att delta inom idrottsrörelsen.
  • Att idrottsrörelsen arbetar för att resurserna fördelas jämnt mellan könen. Därför ska träningstider och lokaler fördelas på ett jämlikt sätt.
  • Skärpta straff mot dopning och införa antidopningverksamhet som kan utföra kontroller även på gym.
  • Lagstiftning för matchfixning är ett relativt nytt fenomen där lagstiftningen inte hängt med och bör därför ses över.
  • Huliganism ska bekämpas. De som dömts för tillträdesförbud i samband med bråk vid idrottsarrangemang ska kunna få anmälningsplikt hos polisen i anslutning till högriskmatcher. Skapa ett tydligt regelverk för kameraövervakning vid matcher

För att läsa hela programmet, besök http://www.socialdemokraterna.se/Pressrum/nyheter/Sa-ska-fler-idrotta--nytt-idrottspolitiskt-program/

Taggar: