Slå vakt om den svenska arbetsmarknadsmodellen

Socialdemokraterna i Sveriges kommuner och landsting (SKL) har vid dagens styrelsemöte tydligt pekat på vikten av att Lavaldomens konsekvenser hanteras på ett riktigt sätt. Både för att slå vakt om den svenska arbetsmarknadsmodellen och för ökad tydlighet för utländska företag som tillfälligt åtar sig uppdrag i Sverige.

Kommuner, landsting och regioner har ett särskilt intresse i sin roll som offentliga upphandlare. En upphandling förutsätts leda till att varan eller tjänsten som levereras uppfyller kontraktets villkor. Respekten för tidplan och budget är avgörande för att den offentliga upphandlaren ska kunna uppfylla sina skyldigheter mot invånarna.

- Lavaldomen visar tydligt att utländska företag som hamnar i en facklig konflikt inte kan uppfylla grundläggande krav på kvalitet i leveransen av tjänsten. Det är inte acceptabelt. Nu måste en tydlig lösning komma till stånd för att minska risken för konflikter på arbetsmarknaden som drabbar invånarna, säger Ilmar Reepalu.

Innan en förändring av rådande lagstiftning genomförs vill Socialdemokraterna i SKL att regeringen via påverkan inom EU tillser att utstationeringsdirektivet förändras.

- Arbetsmarknadens parter i varje medlemsland måste få möjlighet att via kollektivavtal fastställa villkoren för arbetstagare i både inhemska och utländska företag, avslutar Ilmar Reeplau (S).

Ilmar Reepalu (S) 0705-140 291