Socialdemokraterna: Nej till Thyssen Krupps kockumsaffär

Nyligen blev det känt att ett privat nyuppstartat företag har haft hemliga förhandlingar med den tyska ägaren Thyssen Krupp, som bland annat äger Kockums och varvet i Karlskrona, om övertagande av centrala delar av verksamheten. Förhandlingar har skett utan vetskap och inblandning från den svenska varvsledningen och har syftat till att bryta loss den viktiga kompositdelen i verksamheten, den del som bland annat används vid produktion av ytstridsfartyg och civila båtar.

Peter Hultqvist (S) ordförande i riksdagens försvarsutskott och Peter Jeppsson (S) ledamot i riksdagens försvarsutskott kommenterar efter dagens interpellationsdebatt:

- Vi delar Försvarets materielverk, FMV:s bedömning att det inte är rimligt att det sker en affär med Kockums kompositdel som till stor del innehåller sekretessbelagd information, detta med hänsyn till rikets säkerhet. Socialdemokraterna har såväl förra veckan som denna frågat två olika företrädare för regeringen, näringsminister Annie Lööf och försvarsminister Sten Tolgfors, hur man tänker agera för att värna den kompetens och utvecklingskraft som finns vid Kockums och de svenska försvars- och säkerhetsintressen som är knutna till detta. Vi saknar fortfarande tydliga besked från regeringen. Sten Tolgfors hänvisade till att han ska återkomma med regeringens åsikt när han senare svarar på en skriftlig fråga, men det är anmärkningsvärt att han i debatten inte över huvud taget kommenterade allvaret i detta.

Anne Ekberg, pressekreterare