Socialdemokraterna anordnar konferens i östra Jerusalem

Den 3 september genomförs det seminarium som är en gåva som Mona Sahlin fick av Socialdemokraterna när hon avgick som partiordförande: Konferensen ”East Jerusalem As The Future Capital of Palestine – Future challenges”

• Vad innebär palestiniernas krav på FN att erkänna dem som stat för möjligheterna att ha östra Jerusalem som huvudstad? • Hur ser situationen ut idag? • Hur ser den fortsatta politiska processen ut? • Vilka stora frågor återstår att lösa?

Konferensen äger rum på Hotel Ambassador i östra Jerusalem kl. 10.00-17.00 lördagen den 3 september 2011.

En särskild pressträff med möjlighet att delta på en guidad busstur sker för journalister kl. 8.30 före konferensen samma dag. Bussturen startar vid Hotel Ambassador och kommer bland annat att ge en överblick över konsekvenserna av Israels illegala bosättningar i området kring östra Jerusalem.

Media hälsas välkomna att delta under konferensen. Anmälan görs till Carina Eriksson på telefon: +4670-517 57 97 eller e-post: carina.eriksson@palmecenter.se

Mediakontakt är Ann Linde på telefon: +4670-662 91 03

Följande personer deltar på konferensen: • Mona Sahlin, tidigare ordförande för Socialdemokraterna • Carin Jämtin, partisekreterare Socialdemokraterna • Lena Hjelm-Wallén, ordförande Palmecentret och tidigare utrikesminister • Pål Wrange, folkrättsexpert • S-riksdagsledamöterna Kent Härstedt och Veronica Palm • Ann Linde, internationell sekreterare i Socialdemokraterna • Nabeel Shaat, talesperson utrikesfrågor Al Fatah • Hanan Ashraawi, medlem PLO:s styrelse • Daniel Seidemann, grundare av Ir Amim • Mohammad Barakeh, medlem av Israeliska Knesset • Arkitekter från Geneveinitiativet, som arbetat fram praktiska lösningar på en delad huvudstad