Socialdemokraterna begär aktuell debatt om arbetsmarknadspolitiken

Miljarder satsas på coacher, en åtgärd som inte följs upp. Extrem arbetsbelastning på Arbetsförmedlingen som försvårar för personalen ge de arbetssökande god service. Rena skojarföretag som skor sig på långtidsarbetslösa i fas 3.Efter den senaste tidens avslöjanden om allvarliga brister i regeringens arbetsmarknadspolitiska åtgärder begär nu Socialdemokraterna en aktuell riksdagsdebatt.

-Samtidigt har långtidsarbetslösheten bitit sig fast och antalet långtidsarbetslösa beräknas öka dramatiskt fram till 2014, säger Ylva Johansson. Istället för att investera i utbildning, hänvisas långtidsarbetslösa till passivitet i de så kallade garantierna. Många som hamnar där får vänta på att dagarna tickar in i Fas 3.

Regeringen har under flera år satsat miljardbelopp på coachverksamhet utan att följa upp resultaten. Det har emellertid visat sig att de arbetslösa som gått till en jobbcoach inte får jobb i högre utsträckning än andra.

Fackförbundet ST jämförde arbetsmiljön på alla statliga verk och bolag och då fick Arbetsförmedlingen bottenbetyg. Av arbetsmiljöundersökningen framgår att arbetsbelastningen är mycket hög till följd av flera nya tunga uppdrag som regeringen ålagt förmedlingen.

För mer information:

Maria Persdotter Pressekreterare 070-9460081