Socialdemokraterna begär granskning av försäljningen av Apoteket AB

Enligt lagen om handel med läkemedel får tillstånd att driva handel med läkemedel till konsument inte beviljas den som tillverkar eller bestämmer över den som tillverkar läkemedel. Lennart Axelsson, S, anser att det kan ha förekommit tillståndsgivning som strider mot lagen och begär därför att Konstitutionsutskottet, KU, granskar försäljningen av Apoteket AB.

När delar av Apoteket AB såldes skedde detta delvis till apotekskedjan Medstop vars 62 apotek ägs till 100 % av riskkapitalbolaget Segulah IV. Segulah äger också till 100 % Clean Chemical AB som enligt sin hemsida tillverkar sju olika läkemedel.

Här föreligger alltså ett fall där samma ägare både tillverkar och säljer läkemedel, ett förhållande som kan strida mot lagen om handel med läkemedel. Om så är fallet är givetvis ett avgörande som måste fattas i domstol.

-          Det krav som man kan ställa på regeringen och i förlängningen Apoteket Omstrukturering AB, som ansvarade för försäljningen av de statliga apoteken, är att man i försäljningsprocessen undviker att skapa situationer där rättsläget kan vara oklart, säger Lennart Axelsson, riksdagsledamot i socialutskottet.

Om det ovan beskrivna förhållandet av domstol skulle befinnas strida mot gällande lagstiftning kan det i förlängningen leda till bland annat skadeståndskrav mot staten.

För ytterligare information:

Lennart Axelsson, riksdagsledamot i socialutskottet