Socialdemokraterna i Almedalen – så ska vi utveckla den svenska modellen

Socialdemokraterna kommer under Almedalsveckan att fokusera på hur vi vill utveckla den svenska modellen, genom att få fler i arbete, bättre skolor, fler bostäder och en starkare välfärd.

Nu är det halvtid i mandatperiodenen och vi ser att vår politik gör skillnad. Det går bra för Sverige – arbetslösheten minskar och tillväxten ökar. Samtidigt är utmaningarna stora. Nu måste Sverige hålla ihop och vi måste arbeta tillsammans för att motverka klyftor och segregation. Det vill vi prata mer om i Almedalen, säger partisekreterare Carin Jämtin.

Måndag 4 juli

Socialdemokraternas ekonomiska seminarium kommer i år att handla om den svenska modellen. Utöver finansminister Magdalena Andersson deltar Torben Andersen, professor vid Århus Universitet och Christian Kastrop, Policy director på OECD. Seminariet äger rum kl 13:15 på Wisby Strand.

Tisdag 5 juli

Tisdagen är Socialdemokraternas dag i Almedalen. Statsminister Stefan Löfven presenterar en nyhet på en pressträff klockan 15:00 i tältet i Almedalen. Därefter har vi aktiviteter i parken hela eftermiddagen. Det blir korvgrillning, glass och utfrågningar av statsråd.
16.30 – 16.50. Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll
17.00 - 17.20. Finansminister Magdalena Andersson
17.30 - 17.50. Inrikesminister Anders Ygeman
18.00 – 18.20. Gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadzialic

Klockan 19:00 håller Stefan Löfven tal på stora scenen.

Onsdag 6 juli

På onsdagen har vi en seminariedag på temat svenska modellen i Klosterlängan, St:a Katarinagatan.

•  10:15-11:15 Framgångsrik etablering - Vad kan kommunerna göra och vad kan vi lära oss av varandra? I seminariet deltar bland andra arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson tillsammans med S-företrädare från ett flertal kommuner.

•  12:00-13:30 Hur utvecklar vi arvet efter Olof Palme? Ett samtal om framtidens jämställdhetspolitik. I seminariet deltar bland andra socialförsäkringsminister Annika Strandhäll och jämställdhetsminister Åsa Regnér.

•  14:00-15:00 Svenska modellen – håller den i framtiden?
    I seminariet deltar bland andra partisekreterare Carin Jämtin tillsammans med företrädare för SKL, TCO, Stockholms Stadsmission och LO.

•  16:00-17:00 Så ska proffsen få vara proffs – ett samtal om hur vi utvecklar välfärden och den svenska modellen. I seminariet deltar bland andra civilminister Ardalan Shekarabi.

Torsdag 7 juli

På torsdagen kl. 09:30 anordnar Socialdemokraterna och Miljöpartiet ett seminarium på temat ”Framtidens folkrörelser – hur kan politiken ta vara på engagemanget i civilsamhället?” på Länsteatern, Bredgatan 10. Medverkar gör bland annat Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin och Miljöpartiets partisekreterare Amanda Lind.

För mer information om våra arrangemang i Almedalen se vår webbsida eller kontakta Åsa Söderén, e-post: asa.soderen@socialdemokraterna.se, telefonnummer: 072-736 63 23.

Taggar: